Boot project '003'

_________________________________________________________
Update: 21 Oktober 2013:

Eindelijk was het dan zover! Robert had een mooi setje stoeltjes op internet gevonden en gekocht, dus nadat ik de stoeltjes opgehaald had, was het bedenken hoe we het gingen monteren!

We wilde de stoelen op een makkelijke manier kunnen verplaatsen. Maar die railtjes op internet vonden we veel te prijzig, en bovendien te kort (max 80cm). We konden bij de motor een rail van 110 cm kwijt en op de voorkant 100 cm. Hier konden we natuurlijk zelf wel wat op verzinnen.

Toen bleek ook nog is dat de stoelen niet op de bestaande bank zelf konden, want dan konden we de stoelen niet verplaatsen, in verband met de motor aan de achterkant, en voorin vanwege het emmer gat waar de stoel dan op zou moeten staan.
We moesten dus iets verzinnen waardoor de stoelen makkelijk verplaatst konden worden, en dat het iets meer naar voren kon.

Het 'meer naar voren' punt was snel opgelost. De stoelen moesten op een losse plank komen die we stofferen, en dan op de bestaande bank plaatsen.
En wat bedenken voor het verplaatsen heeft wat tijd gekost, maar daar hebben we toch een simpel en effectief oplossing voor bedacht. Gewoon 2 profielen waar het draai plateau niet tussen uit kon door een inkeping in het profiel. Dus de stoelen + draai plateaus staan gewoon los op de plank, maar kunnen niet weg doordat 2 profielen er voor zorgen dat het er niet uit komt als je achter of voorover leunt.

Kan er nog lang over door gaan, maar hier zijn de foto's!




Het begint nu in ieder geval echt op een vis boot te lijken! Ook hebben we nu eindelijk een hoek stripje op de hoeken van de bank geplaatst, voor het tegen gaan van het los laten van de stoffering. Het ziet er allemaal super netjes uit! Op naar de volgende update!

_________________________________________________________
Update: 16 Augustus 2013:

Zo, weer eens een update van de boot! We zijn inmiddels een jaar verder en het bootje is al een aantal keer gebruikt! Hij bevalt nog steeds erg goed en zo nu en dan doen we is een aanpassing. Dus nu even wat foto's van de aanpassingen.

Allereerst hebben we in de winter hengelsteunen geplaatst! Die bevallen erg goed en willen er nog een paar bij


Helaas nog geen bootstoeltjes, dat wil nog niet echt vorderen, maar we willen het wel erg graag!
De hebben we nog een andere motor gekocht! De 3,5 pk Suzuki uit 1983 beviel ons niet echt meer en hebben voor een mooi prijsje een 5 pk Yamaha uit 1995 kunnen kopen! Deze draait echt heerlijk. Nog wel 2 takt, maar voorlopig doet hij het prima! 
Ook hebben we even een elektro motor steun gemaakt. De elektro motor hebben we nu nog even te leen om uit te proberen maar misschien kunnen we hem overkopen!


Zo begint het allemaal wel wat te worden! Uiteraard moet de klos nog even in de hars gezet worden, maar dat komt nog wel, eerst kijken of dit wat is!
_________________________________________________________
Update: 18 Juli 2012:

Aller eerst, mijn excuses voor diegene die iedere dag op het blog heeft gekeken voor een update, en dan teleur gesteld werd omdat er weer geen update was. 

Ik gok dat dit er niet veel zijn, maar toch, er is een hoop gebeurd met het bootje, en heb daardoor geen tijd gehad om het bij te houden met de updates, helaas.
Maar alsnog, hier bij de laatste foto's. De boot is namelijk (zo goed als) af! Ja, eindelijk! In de vorige update was alleen de bovenkant van de bank en de vloer gestoffeerd. Inmiddels is dus alles gestoffeerd. De bank was een aardig geknoei, en dan niet de bank zelf, maar de luiken! We hadden het weer is te precies gemaakt allemaal. Dus het uitsnijden viel niet mee, maar is uiteindelijk dus gelukt. De randen hebben we daarna opnieuw geschilderd, zodat dit er netjes uitziet.

Achterin nog even een rooster gemaakt voor de benzine dampen, een 12 volt aansluiting gemaakt en achterop ook nog een fishfinder transducer gemonteerd. En dan allemaal nog kleine dingetjes die moesten gebeuren. Al met al zeer netjes geworden, maar nog niet helemaal af! Op de rand van de banken moet nog wat komen, aangezien we de bank niet in 1 keer hebben gestoffeerd. Het kan voorlopig nog wel even zo, tot we daar een mooie oplossing voor vinden. Ook moet er nog een stootrand om de boot heen. Maar dat komt ook nog wel, en is nog niet perse nodig.

Dan hebben we ook nog gewerkt aan de afdekking van de boot. We hadden bedacht dat we dit zelf zouden maken. Een mooi afdek zeil met wat ogen er in en klaar. Maar dit bleek toch nog wat werk te worden, en gingen even zoeken op internet. Tot onze verbazing kun je voor een mooie prijs super nette universele boothoezen kopen! Deze was echt perfect. Aan de binnenkant een paal gezet met spanbanden er aan die de boothoes omhoog houd, en zorgt dat hij niet doorzakt door het water wat er op valt. 

Nou even snel een foto van de binnen kant, en van de boot achter de auto, en met boothoes.






Uiteraard komen er nog meer foto's van de boot, maar ik kon hem vandaag even snel fotograferen omdat hij even te water is gegaan, ja ja. Hij drijft dus ook nog eens! Helemaal super. Uiteraard komen er nog hengel steunen op, en boot stoeltjes in, maar dat is in de toekomst. Eerst maar eens gaan gebruiken ook!

En even voor de gein:
Before:




After:



_________________________________________________________
Update: 15 Juni 2012:

Ja hoor, eindelijk een update met de stoffering. Nou begin je echt te zien hoe super netjes het op deze manier gaat worden! We staan er zelf ook van te kijken hoe mooi het er iedere keer weer uit ziet. En op zich gaat het stofferen ons best goed af. 

We lijmen het met bizon tix, dit is een contact lijm. Oftewel, je smeert 2 kanten in, laat het drogen, en door het in contact brengen met elkaar, plakt het vast. Maar dan moet je het dus wel in 1 keer goed neer leggen!

We hadden eerst het idee om de stoffering dat boven op de banken komt uit 1 stuk te halen. Maar dit leek ons toch te lastig met stofferen, dus hebben we het uit verschillende delen gedaan. Eerst het midden stuk, daarna het achterste gedeelte bij de motor, dan de 2 zij banken, en vanmiddag de voorpunt even gedaan. En tot onze verbazing ging ook de punt vrij gemakkelijk! De rand die naar boven gevouwen word moet nog wel gelijmd worden, maar dat is niet veel werk. In alle naden die zijn ontstaan hebben we in ieder geval kit gedaan, en de naden zijn aardig weg gewerkt. Nou dan maar even wat foto's!







Pas nog een stuk stoffering bij gehaald voor de zijkanten en luiken. Daar gaan we volgende week aan beginnen. Dan ook nog de rand stofferen. Hier hebben we ook nog wel wat werk aan. Maar het word steeds mooier!
_________________________________________________________
Update: 10 Juni 2012:

En weer een stapje verder! Het einde komt steeds meer in zicht. In de laatste update kon je zien dat we de bovenkant van de bankjes er op gelijmd hadden. Hierdoor werd het al een stuk beter, maar er moest nog steeds een hoop gebeuren!

De volgende stap die gedaan moest worden waren de luiken! De gedeeltes die we er uit gezaagd hadden waren voor het mooie te ruim, dus hebben we even nieuwe gezaagd en geplaatst. We hebben er uiteindelijk steek luiken van gemaakt, met aan de boven kant een latje waar het luik tegen aanvalt. Daar hebben we stevig dik klittenband op geplakt, en dat houd het goed vast!

Dit was wel weer even een aardig klusje. Ook is alles in de hars gezet! Dit is ook goed gelukt, en moeten er nu alleen nog wat stukjes zwart geschilderd worden voor de afwerking!



Dan zijn er ook nog matjes in de vakken gekomen. Dit vonden we wel handig, aangezien de verf die er opgesmeerd was nogal plakkerig blijft, en op deze manier ook eventueel vocht wat erin zou komen niet in direct contact komt met de spullen die er op liggen.





Zoals je ziet staat de tank er ook in! Hier moet alleen nog even een doorvoer naar boven voor worden gemaakt.
En bij een tank hoort ook een motor! Die hebben we er ook maar even achter gehangen! Maar niet voordat de spiegel er dus op gelijmd zat! Dus dat is ook maar gelijk gebeurd. Ook maar even rondom netjes afgekit!




Nu moeten we gaan stofferen, en hier en daar nog wat kleine dingen, zoals doorvoertjes, stukjes schilderen en dergelijke.



Het einde is in zicht!

_________________________________________________________
Update: 25 Mei 2012:

Jaaaa, de bankjes zitten dicht! Frees moet er nog even langs gehaald worden, maar het gaat de goede kant op!

Hier snel wat foto's!






Zoals te zien is, genoeg ruimte voor onze zooi! 
Ook is alles van de randen af gehaald, wat er vanaf kon. En nu is het tijd om de luiken klaar te maken zodat alles in de hars gezet kan worden! Dan kan er gestoffeerd worden! Zoals je ziet hebben we in de voorpunt ook een luik, voor de aasvis emmer! 
Het ziet er nu in ieder geval uit als een visboot!
_________________________________________________________
Update: 22 Mei 2012:

Weer een stukje verder, het zijn nu telkens kleine stapjes en updates, maar nu zie je ook de meeste veranderingen.
Al het grondhout in de voorpunt en zijbanken zijn nu klaar. De achterbank heeft Robert aangepakt. Die heeft een klein bakje gemaakt waar de motor straks gedeeltelijk in hangt, en waar eventueel wat water in kan komen wat over de spiegel heen zou komen, zodat het niet gelijk de boot in loopt.
Als we ergens nog versteviging in gaan maken dan maken we dat onder de platen die boven op de banken komen. Ook heeft Robert de achterste plaat voor boven op de bank gemaakt.

Ik ben bezig geweest met alles in de verf zetten. Zo blijft alles netjes en gaat het hopelijk niet rotten. Ik verwacht het in ieder geval niet, aangezien het niet constant onder water staat. Het word hooguit wat vochtig wegens het constant buiten staan. Ik heb het beschilderd met Noxyde, wat naar mijn idee goed vocht tegen kan houden. Het ziet er het ook nog redelijk netjes uit. Enige nadeel is dat het erg plakkerig blijft. Dus de bodem van de luiken zullen we nog met een ander verfje over moeten verven. Er moeten sowieso nog wel wat plekjes gedaan worden, maar de plekken waar we straks niet meer bij kunnen, zijn in ieder geval gedaan.

Hier nog even wat foto's van de achterkant en de geschilderde banken:








Dat was hem alweer, hopelijk volgende keer een update waar de banken dicht zitten!
_________________________________________________________
Update: 16 Mei 2012:

En weer een kleine vooruitgang waar ik lang mee bezig ben geweest. Het was een hoop geknoei om die voorpunt te bedenken en te maken. Zoiets kun je wel helemaal uit meten, tekenen en dan nog meer meten, maar ik besloot gewoon te gaan zagen en te zien waar we wel uit komen. Het verliep goed, af en toe wat overnieuw moeten zagen, maar voor de rest ging het prima.




En dan ben ik nog bezig geweest met het verstevigen van de grote opberg vakken. Hier had ik al wat verstevigd, maar moest nog wat langs de huid va de boot hebben om de plaat op te leggen die er boven op komt.




 Dus zo was ik weer een paar uur verder. Volgende stap is de achterbank. De spiegel moet ook nog gedaan worden. Maar zodra de achterste bank klaar is, kan de binnen kant geschilderd worden, en kunnen de platen er op geschroefd worden zodat de banken dicht zijn. Dan moeten we nog de luiken pas maken, en kan het geheel in de hars gezet worden.

Even van bovenaf nog een foto! 


Voorlopig is het even weekend! 
_________________________________________________________
Update: 15 Mei 2012:

Ja zeker, er is vordering. In de vorige updates is al goed te zien dat het vordert. Er is even wat meer tijd en maak er gelijk gebruik van. Ook vandaag heb ik na werk nog even door kunnen klussen. 
Gister heb ik de luiken uitgezaagd en de wandjes gelijmd. Vandaag heb ik er echt vakken van kunnen maken. We kwamen er alleen wel achter dat het grote vak toch wat te slap was om op te zitten.

Ik heb daar dus een versteviging voor bedacht en ook latjes geplaatst voor versteviging tussen de andere vakken voor als er straks platen overheen komen. Nou alleen nog wat verzinnen voor de voor en achterpunt om te verstevigen!


Hier nog even wat foto's!








Het zijn telkens een beetje dezelfde foto's, maar zo kun je goed de verandering zien!
Morgen maar weer even wat verder klussen.
_________________________________________________________
Update: 14 Mei 2012:

Zo, even een korte update.
Afgelopen keer hadden we de zij-, voor-, en achterwanden gemaakt en luiken afgetekend. Vandaag ben ik bezig geweest met uitzagen van de luiken:


En daarna het vast lijmen van de bankjes! Zo ziet het er wel erg leeg uit, maar het blijft niet open uiteraard!.

Ook heb ik achter de zij bankjes een lat geschroefd voor wat stevigheid, en om straks de boven plaat te schroeven.
Dan hebben ik ook nog even de plaatjes voorin het puntje, waar de kleine schuine kantjes in het midden vak zitten, ook nog even gemaakt.

Even wat foto's:




Hopelijk weer snel nog een update!
_________________________________________________________
Update: 10 Mei 2012:

Zoals ik gister al zei, de zij-, voor-, en achterwanden zitten er in. Weliswaar tijdelijk, aangezien het er nog even uit moet om gezaagd en gelijmd te worden. We hebben vandaag de laatste latjes geplaatst en de luiken afgetekend. Dit was best even lastig.

Je moet gaan bedenken waar je straks je spullen wil hebben. Maar je weet ook nog niet waar je straks gaat zitten. Komen er stoelpoten in, komen die er niet in. Als die er wel in komen moet je het luik dat achter de stoel poot zit gebruiken voor kleine spullen, zo niet dan kan je er wel wat grotere spullen in kwijt. De totale maat van de bank is 216 cm. Uiteindelijk heb ik het zo uitgetekend dat we in de stuurboord kant 2 vakken van 37 cm breed hebben, hier zouden kunstaas dozen precies in passen. Als de stoelpoot er komt, dan kan het vak achter de stoelpoot nog wel ergens anders voor gebruikt worden. Dan houden we nog een rest vak over van 108 cm. Dit zijn de luik maten. We houden 10 cm tussen de luiken in. Op deze manier houden we nog een beetje stevigheid. 

De andere kant word iets anders. Daar heb ik 1 vak afgetekend op 37 cm voor kunstaasdozen, en het andere luik is 155 cm. Deze is voor de hengels in te leggen. We gaan nog even goed kijken of dit netjes is, en dan kan er gezaagd gaan worden.

In de voorpunt komt ook een luikje voor bijvoorbeeld het anker neer te leggen en het pompje voor de aas vis. We hebben hier een grote emmer gepland die vanaf boven af word afgesloten door een plaat hout. Zo zit het niet in het zicht. Even een tekening van boven af zoals het nu is,




Achterin komt de tank en de accu. We maken in alle zijwanden de luiken (behalve de aasvis emmer in de voorpunt) om zoveel mogelijk te voorkomen dat er water in de vakken komt. 

Hier nog even wat foto's. Heb vandaag de vakken afgetekend, binnenkort dus demonteren en zagen en vervolgens weer terug plaatsen om daarna de tussen schotjes (van zijwand naar huid) te plaatsen.





 Zo, dat waren de foto's. Het begint dus nu echt wat te worden! Hopelijk snel weer een volgende update!
_________________________________________________________
Update: 9 Mei 2012:

Jazeker, we zijn weer wat verder met klussen. Dit is even een update, die al bijna weer een week geleden gepost had moeten worden. Want inmiddels zijn we alweer een stapje verder. Maar daar later meer over.

Aller eerst, ligt de boot weer goed op de trailer! Eindelijk. We hebben lang genoeg naar die onderkant gekeken! Helaas heeft er al te veel tijd in de onderkant gezeten, dat we nu de deadline van 26 mei waarschijnlijk niet gaan halen. Maar dat zien we dan nog wel.

We hadden uiteindelijk dus ook nog het probleem met het feit dat er tussen de dubbele bodem een beetje water had gestaan. We wisten niet hoe dit er aan toe was, en het polyester bobbelde een beetje. Dus de zaag werd er in gezet. Groot deel konden we eerst al met de hand weg trekken, maar het laatste stukje was toch sterk genoeg waardoor we toch de zaag nog even nodig hadden.




Hier word de bodem eruit gezaagd! Het was even schrikken. Maar we hebben hem 3 dagen in een warme ruimte goed laten op drogen en weer even lekker in de primer gezet en wat punten aan gesmeerd en aangedikt met variobond. Zag er daarna weer prima en als nieuw uit!




En niet veel later hadden we er ook een prachtig mooi vloertje in liggen! Rondom in de hars gezet, en weer afgesmeerd met varionbond. Aan de voor en achterkant een plek waar eventueel water vanuit de punt naar de achterkant van de boot kan komen waar het er daar uit kan lopen.



15 mm dik, en om de 50 cm nog een latje van 25 × 25 mm. Vloer buigt nu al weinig door. Straks met de bankjes staande al helemaal niet meer! De bankjes die er in zaten zijn er nu helemaal uit, en de voorste en achterste plaat hebben we ook gezaagd. De 'zijwanden' hebben we ook pas gemaakt. Ik zal deze week daar even een foto van nemen als deze er ingelijmd gaan worden! Er is dus zeker vooruitgang!

Op naar de volgende update!
_________________________________________________________
Update: 22 April 2012:

En weer even een update. Heeft even geduurd. Helaas wat langer dan dat we zelf ook wouden. We hebben voornamelijk in de pauzes tijdens werk hier en daar nog wat reparatie werk gedaan. Onderkant zat 1 scheur in, die hebben we goed gerepareerd. Voor de rest de kuil in de bodem nog een beetje uitgevlakt en wat gaatjes dicht gesmeerd. Deze plekken hebben we ook nog even 2 keer in de primer gezet.

Daarnaast hebben we ook nog even de spiegel versteviging opnieuw gezaagd. De binnenste versteviging moeten we ook nog even opnieuw zagen. Dan monteren we ze weer terug. We kunnen nu eindelijk de boot weer om gaan draaien om de betimmering te doen, want de buiten kant is geverfd!

We hadden gehoopt dat het bootje gespoten kon worden, maar hier was geen tijd voor. Dus gingen we hem zelf schilderen. Helaas is het niet echt strak geworden. Dit komt omdat de primer laag al niet helemaal strak was, en we hem ook niet strak geschuurd hebben. Als we dat wel hadden gedaan, waren we nog langer bezig. Ook zitten er helaas een hoop druipers op. Maar straks ligt de boot in het water en zie je daar toch weinig tot niks van!

Tijdens het zoeken naar een bootje hadden we al besproken om niet te veel aandacht aan de buiten kant te  willen besteden, dus maakte niet echt uit hoe deze er uit zag, als hij maar waterdicht was. Nu hadden we een bootje waarvan deze bodem niet echt water dicht was, en hebben het dus alsnog helemaal aangepakt! De boot staat nu 2 keer in de primer, en 2 keer in de 2 componenten verf! We hebben sowieso de komende jaren geen onderhoud aan de buitenkant!

Bij deze ook nog even wat foto's!




Eerst laagje zit er hier op. Zag er strak uit en dachten alle druipers weg geschilderd te hebben, maar helaas, toen we de volgende dag keken zaten ze er toch weer op. Kwam mede door de plek waar we schilderde. Geadviseerd word een temperatuur van 15 graden. Dit is met de meeste verf zo, maar zeker met 2 componenten verf! Dit voor het mooi uitvloeien van de verf. Maar het was hooguit een graad of 8 -10 in de loods waar we stonden. Dit was een risico dat we namen. De 2e laag hebben we wel binnen kunnen doen waar het een graad of 20-23 was. Dit merkte je duidelijk met schilderen!






Helaas blijf je dus de eerste laag met de druipers nog wel zien aangezien we deze niet geschuurd hebben. Daar was de verf nog te zacht voor. Maar hij staat nu in ieder geval goed in de verf! Hij heeft het hele weekend kunnen uitharden in deze ruimte. Maandag rijden we hem naar buiten en zodra we aan de binnen kant gaan beginnen, gooien we hem weer op de trailer.

Volgende punt, de bodem gedeeltelijk uitzagen om te kijken hoe de ruimte onder de bodem eruit ziet, aangezien de boot lek is geweest.

Ben benieuwd!

_________________________________________________________
Update: 12 Maart 2012:

We zijn weer wat verder gegaan. We hebben besloten de onderkant goed te schuren en goed in de primer te zetten! Dit schuren was een aardige klus! We hebben de ouder verflaag geheel verwijderd. Ook de zwarte troep wat onder op de boot zat ( alg aanslag e.d. ) hebben we weg geschuurd.


Ook zaten er aardige beschadigingen op de onderkant. Sommige stukken waren zeer netjes gerepareerd. Andere stukken waren slecht gerepareerd. Helaas blijft dit altijd zichtbaar. Nou ja, zichtbaar?


Het zit onder water straks! We wouden gewoon een goed geverfde bodem hebben zodat we daar voorlopig niet meer naar om hoeven te kijken!

Ook moeten we hier en daar nog wat repareren. We zijn er namelijk achter gekomen dat de boot toch wel lek is. Zowel van de binnenkant als van de buitenkant. Dus aan de buitenkant moeten we nog wat repareren. En helaas zal de binnenkant (bodem) eruit moeten! Maar zover zijn we nog niet.
Tevens hebben we de versteviging voor de spiegel verwijderd. Deze was met siliconen kit gelijmd. Dit vonden we niet zo een fijn idee. Toen we het verwijderd hadden, zagen we toch vocht zitten tussen het hout en de boot. Dus niet geheel onverstandig geweest om deze te verwijderen!




Nadat we dit hadden gedaan hebben we hem even goed dik in de primer gezet! Hopen dat het er goed op zit, ook morgen dus nog, ondanks de vochtige lucht.








Mooi strak in de verf! En dan is dit nog maar de primer laag! De afwerk laag moet er nog opkomen!

_________________________________________________________
Update: 3 Maart 2012:

De eerste stap is genomen! Vanmiddag was het zover, we gingen - na een aantal mislukte pogingen - kijken bij een bootje! Deze stond voor een prikkie op het internet! Dus gauw gereageerd en mochten hem vandaag ophalen. Gelijk op werk neergezet, zodat we er snel wat aan kunnen doen! En dit bericht is niks, zonder een paar mooie foto's!



En nou maar gauw betimmeren! We beginnen met de onderkant aan te pakken!
 
_________________________________________________________
Het begin.

In al de jaren dat ik vis, droom ik al van een visboot. Het liefst zo 1 met alles er op en er aan. Zo een Lund of een Marcraft. Maar helaas zit je dan in een prijsklasse waar je toch wel heel erg van schrikt ( €15.000 - € 20.000 euro betaal je al zo een een 2ehandsje...)

Nou heb ik al 2 keer eerder op het punt gestaan wat te kopen, nou ja, er serieus over na gedacht. Maar nadat we een huis gingen kopen is het er eigenlijk nog niet van gekomen. Mede dankzij de hoge prijzen die sommige mensen voor boot + motor + trailer vragen. Dus dan was de 2e optie een opknappertje, maar daar ben ik zelf niet gedreven genoeg voor.

Gelukkig kocht Robert ( collega ) een boot, en zijn we daar al een paar keer mee wezen vissen. Alleen is dit een kajuit boot, dus niet ideaal voor vissen. Hoge kanten, weinig ruimte om de vis mee binnen te halen, maar ideaal voor vissen in klote weer, aangezien je helemaal afgedekt kan zitten.
Zo kwamen we eigenlijk tot een gesprek waarin het niet een idee was dat hij een bootje erbij zou kopen ( een beetje als geintje ). Maar uit dit gesprek kwam het idee om dan samen wat te kopen.

Beide vonden we dit uiteraard wel een goed idee. Dus ontstond het plan om wat te kopen en te verbouwen.
Op dit blog ga ik dan alle vorderingen laten zien. Allereerst een beetje een idee wat we willen. Wat voor boot het gaat worden weten we nog niet. Eerst maar zien wat er op ons pad komt.

Even in paint een 'bouwtekening' gemaakt voor wat we ongeveer willen.



Basis word dus in ieder geval 2 stoelen, en aan de zijkant banken voor spullen en achter een bak voor de tank en accu. Voorin de punt ook nog een opbergvak. Dit willen we dan bekleden met water-, olie- en vuil afstotende bekleding.

Dat was het dan even voorlopig. Eerst maar opzoek naar een opknap bootje!
_________________________________________________________

Totaal aantal pageviews