Snoek "Pikker"

Na die prachtige mooie dag van gisteren, viel het erg tegen dat het zeer grijs was toen ik opstond om 7 uur... Regen was er voorspeld. Niet veel, maar wel continu. Af en toe wat droge periodes.
In de planning stond rondje Zoetermeer. Dimi en ik zouden Tom ophalen, en Mike zou later komen.

De eerste regendruppels vallen gelukkig alleen als we in de auto zitten. Na een ontbijt bij de Mac reden we de eerste stekken af. Al gauw zijn me sokken zeiknat van het natte gras... Verkeerde keuze schoenen! En het weer was inmiddels net als de vangsten, druilerig...

Zo bekijken we een hoop plekken via Google Earth, en komen we op een vijver uit, die er vrij simpel uit ziet. Nergens mee verbonden voor de rest. Maar goed, is het proberen waard!
Eenmaal daar aangekomen zag het erg begroeit uit. Elke worp had je er wel wat waterplanten aan zitten. Als Dimitri dan halverwege waterplanten aan zijn haak heeft zitten haalt hij ze aas snel binnen om het er af te halen. Toevallig staan Tom en ik er allebei naast toe te kijken, als er plots een snoek het water uitkomt op Dimitri ze aas te pakken. Hij mist het aas, maar op dat moment kijken we naar een schouwspel wat ik nog nooit heb gezien of mee gemaakt. De snoek komt dus het water uit gelanceerd, met zijn volledige lichaam is de vis uit het water. We kijken daar tegen een gigantische snoek aan die 20 cm boven het water 'zweeft'... Voor me gevoel duurde het een paar seconde, prachtig gezicht!
We schreeuwen het even uit, en terwijl Dimitri zijn kunstaas nog schoonmaakt gooi ik mijn plug er gauw overheen. We hadden die dagen al veel meegemaakt dat de snoeken maar 1 keer toehappen om daarna zich niet meer te laten zien. Tom werpt vlak na mij een stukje verder. Na een 5 tal tikken zien we de snoek toch weer terug komen om dit keer mijn plug naar binnen te werken, en deze verdwijnt volledig in de bek van de snoek. De snoek neemt een paar runs, maar blijft voornamelijk stil liggen op de bodem. Met aardig wat moeite trek ik  een aantal keer de snoek naar de kant toe, en vrij snel ligt deze in het schepnet.

Op de kant gaat de snoek nog even los en na wat geknoei is de snoek onthaakt. Dan kijken we naar een gigantische snoek, en het meet lint wat we ernaast leggen bevestigd dit ook nog is, 104 cm! Een nieuw PR voor mij! Dimitri baalt uiteraard wel een beetje, maar schiet wel even paar mooie foto's!



Even kijken we er nog naar en dan gaat de vis terug die snel weer weg zwemt. Wat een ervaring weer! We vissen de stek nog uit, maar het is voor de rest niks meer. Zo gaan we de ene stek na de andere stek af. We proberen het nog even op de plek waar we gister wat actie hadden, maar na weer een paar snoeken die geen zin hebben, houden we het hier voor gezien.

We gaan even lunchen en ondertussen komt Mike aan. Die gaan even naar de volgende stek als ik mijn vrouw even naar haar werk breng. Als ik eenmaal aankom hoor ik dat Mike er net 1 heeft gelost. Balen. En op nog een missertje bij Dimi na is het niks meer.
En weer rijden we wat stekken af, ook zoeken we nog wat droge stekken, want de regen komt alweer aardig naar beneden zetten. De buienrader en buienalarm app draaien overuren en stemmen daar de stekken op af.

Onder de brug hier in het dorp, waar we altijd wel wat actie hebben, is het raak voor Dimitri die een kleinere plug eraan heeft gehangen. Een dikke baars hapt in zijn aasje en krijgen hem ondanks dat hij licht gehaakt is snel op de kant.


Het enthousiaste is hem af te lezen van zijn gezicht, mede om het feit dat het zijn nieuwe PR is. Van 32 naar 33 cm! Hoppa 2 PR's verbroken deze dag!

En nogmaals rijden we een paar stekken af, volgens mij nog nooit zoveel rondgereden op een visdag... Ik kom nog vast te zitten in een touw van een boot omdat Mike daar over het touw heen had gegooid. Toen ik eenmaal vast zat probeerde hij hem zijn eigen plug nog achter het touw vandaan te krijgen, maar ook hij raakte vast. Na een stukje omlopen en door een tuin sluipen hebben we de pluggen gelukkig los gekregen!

Dan gaan we naar de laatste stek. De plek in Hazerswoude. Helaas liggen de er grote stukken volledig volgroeid met lelies maar er zijn nog genoeg open stukken. Hier krijgt Tom de eerste misser voor ze kiezer, tot 2 keer toe. Als Dimitri zijn pruik uit ze reel heeft, gooit hij ook weer over de plek van de misser en de snoek pakt dit keer de plug van wel goed.


Ook hier is hij erg blij mee! Hij geniet van het vissen met de jerkbaits! Het blijft ook een machtig mooie manier van vissen! Alleen de vis vergeten te meten. Maar tussen de 60 en 65 moet hij wel zijn.

Een stukje verderop op deze stek staat Mike alweer te vissen. Hier krijgt hij wederom met een losser te maken. Als ik 5 min later daar sta te vissen, klapt de snoek precies op de zelfde manier op de plug als bij Mike. Na de plug even stil gehouden te hebben knalt hij onder het bruggetje vandaan waar we opstaan. Een mooie vis van 68 cm ligt op de kant!


Inmiddels al aardig doorweekt op de foto, maar het is een prachtige vis, en gelijk de afsluiter van de dag. We stoppen er mee. Een mooi onvergetelijk openings weekend. Mooi weer, slecht weer, geen wind, wel wind, stukken waar snoek makkelijker te vangen was dan andere stekken, 2 PR's verbroken, Dimitri die het vissen herondekt heeft, ondanks de regen toch door blijven vissen. Oftewel, geweldig weekendje, met leuke vissen! Op naar het volgende vis moment!

2 opmerkingen:

Totaal aantal pageviews